Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/7/e/c/klassiskosteopati.se/httpd.www/wp-content/plugins/kraken-image-optimizer/kraken.php on line 53 Vetenskapen - Klassisk Osteopati
  • Vetenskapen

• Idag är osteopatin inte erkänd under socialstyrelsens legitimering. För att osteopatin ska kallas evidensbaserad, vetenskaplig medicin och bli legitimerad krävs bl.a. att behandlingsmetoden går igenom klinisk prövning.

En orsak till varför kliniska prövningar inte fungerar för att bevisa holistisk osteopatis betydelse i upprätthållelsen av hälsa är p.g.a. att kliniska prövningar är utformad till farmaceutisk behandling, där man bara tillåter en variabel i taget.

För att passa in i en sådan undersökningmodell (kliniska prövningar) måste osteopaten lämna de ursprungliga holistiska diagnos- och behandlingsprinciperna. Behandlingen reduceras sålunda till bara en eller få åtgärder som vid annan icke-holistisk behandling – t.ex. segmentel manipulation av en led i ryggen, vilket inte är osteopati. Om osteopaten deltar i en sådan prövning blir resultatet ofta inte annorlunda än resultatet vid annan behandling som grundar sig på reduktionism och differentiell diagnos. Faran är att det görs databaser med misslyckade prövningar, där osteopatin är reducerad och begränsad. Detta underminerar det sanna värdet av holistisk osteopati och det är ett uttryck för att man i klinisk prövning inte testar holistisk osteopati, utan att kliniska prövningar inte fungerar för att bevisa holistiska behandlingsinterventioner.

Det stämmer att holistisk osteopati (klassisk osteopati) inte är vetenskapligt bevisat i den reduktionistiska evidensbaserade vetenskapmodellen. Detta betyder dock inte att klassiska osteopater inte jobbar vetenskapligt.

Vem är det för övrigt som har auktoriteten till att dra en linje och säga att på denna sida av linjen har vi vetenskap och på andra sidan har vi inte?

Kliniska prövningar har t.ex. satts upp för att testa manipulation mot ospecifik ryggsmärta. Ospecifik ryggsmärta referar till att man inte känner till orsaken.1 För det första är det absurt att kalla en smärta ospecifik. Förståelsen av den natur som ligger till grund för en smärta är ett grundläggande krav för osteopatisk diagnos och behandling.

I den kliniska prövningen skall osteopaten eller annan terapeut manipulera en led för att lindra ett symptom. Detta görs gentemot en kontrollgrupp som får ”låtsas manipulation”. Vad det nu är? Resultatet är att det inte finns någon skillnad på ”låtsas manipulation” och riktig manipulation 2 eftersom det inte går att ge en manuell behandling på låtsas. Osteopati är inte manipulation eller ”låtsas manipulation” och med en sådan undersökning har man enbart bevisat att holistisk osteopati inte kan jämnföras med vare sig en enskild manipulation av en led i ryggen eller ”låtsas manipulation”.

Man kan jämföra detta med ett lite blodigt exempel – att kirurgi defineras som att “man skär hål i människor”. Detta skall i den kliniska prövningen jämföras med slumpmässigt knivhuggande (”låtsas kirurgiskbehandling”). Resultatet av denna undersökning skulle vara att det inte är någon skillnad på slumpmässigt knivhuggande och kirurgi.

1 MedlinePlusMedicalEncyclopedia
    2 www.chiro.org