Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/7/e/c/klassiskosteopati.se/httpd.www/wp-content/plugins/kraken-image-optimizer/kraken.php on line 50 Varför får barn infektionssjukdomar? - Klassisk Osteopati
  • Varför får barn infektionssjukdomar?

• Jag får ofta höra mina patienter säga att de inte vet vad de skall göra - annat än behandla symptomen, när olika ohälso- och sjukdomsfrågor uppkommer. Behandlingen, som jag hör patienterna erbjuds, är som oftast inflammationshämmande eller febernersättande medicin eller annan form av behandling som enbart maskera symptomen och hindrar kroppens självläkning. Det är svårt för patienter att välja, när det framställs - vilket inte alls är sant - att det inte finns något alternativ.

Nedan kan du läsa en artikel som jag har översatt från tidningen ”The informed parent”. Artikeln berör barns så kallade infektionssjukdomar och innehåller information som ger föräldrar möjlighet att assistera barns (och sin egen) läkning på ett naturligt sätt.

Tidningen ”The informed parent” berör frågeställningar kring vaccination, infektionssjukdomar och naturlig immunitet. Du kan prenumerera på ”The informed parent” genom att besöka www.informedparent.co.uk. Därigenom har du möjlighet att få information och kunskap som sällan (om inte alls) kommer fram i mainstream medierna.

För att kunna ta ett aktivt val kring behandlingen av hälsa och sjukdom måste man ha jämlik insikt i minst två alternativ.

Artiklen har skrivits av Dr. Jayne L.M. Donegan som är allmän läkare i England. Artikeln finns ”The informed parent” nummer 3, 2008. Sidan 10.

Varför får barn infektionssjukdomar?

När barn föds är de, så att säga, ett tomt skepp. I tiden som följer efter födelsen byggs en nivå av giftämnen upp i kroppen (toxiner), p.g.a. påverkningar från födelsetrauma, förorening, skräpmat, socker, föräldrar som bråkar eller helt enkelt vanlig stress av att vara ett barn i det 21:a århundradet. När dessa toxiner når en viss tröskel reagerar ett friskt barn med en utreningsreaktion. Detta betyder att de ”får” en virusinfektion, som medför:

Feber – högre kroppstemperatur som hjälper de kemiska reaktionerna att arbeta mer effektivt vid utreningsprocessen.

Aptitlöshet – om man/kroppen försöker rena sig, då är det sista man önskar att fylla kroppen med mer mat som den skall ta hand om.

Diarré och uppkastningar – detta händer ofta när barnet ges mjölk för att kompensera för att de inte äter eller så händer det som en del av reningsprocessen.

Hudutslag – detta är en form av giftämnen som kommer ut genom huden.

Om denna utreningsprocess (läkningskris) med de olika reaktionerna får lov att pågå obehindrat och med rätt assistens, då kommer ditt barn, beroende på åldern, göra något nytt: En bebis kanske får en ny tand, en knatte kanske börja gå mera säkert, en sex åring kanske börja läsa, ett barn som är lite liten kanske gör en tillväxtspurt och en annan kommer kanske utveckla en ny vokabulär eller mogna emotionellt. Från detta kan man se att barnet behöver utreningsreaktionen för att utvecklas – på samma sätt som ormar ömsar skinn innan de kommer fram med det helt skinande rena skinnet.

Konventionell kunskap säger att feber är dåligt och att barn skall ha Paracetemol eller Ibuprofen eller båda för att sänka febern. Detta kan jämföras med rengöringen i trädgården efter höststormen, där du skulle eldat upp allt skräp och sedan sprida ut askan som gödsel under fruktträden. Din välmenande granne tror dock ditt hus brinner och han släcker därför elden och du lämnas kvar med en svart slemmig röra. Hur som helst, allt är inte förlorat. Kroppen ger sig inte så lätt. Den kommer snart starta en ny reningsreaktion med en lite högre tröskel och fortsätta göra så tills den får en bra feber och får lov att avsluta processen, kanske någon gång när föräldrarna sover och inte märker något.

Vad händer om barnet aldrig får lov att avsluta utreningsprocessen eller om barnet inte har tillräckligt med vital energi eller immunitet till att skapa sådana reaktioner? Dessa är barn som knappast får infektioner, och kallas felaktigt för friska, men vid en närmare titt visar ser man att de inte är friska – gulblek hud, glanslösa ögon och ingen strålande vitalitet. Dessa barn disponeras för kroniska sjukdomar senare i livet – autoimmuna sjukdomar, reumatism och cancer. Detta visar att en passande infektionsjukdom, handskats med på rätt sätt, inte är en fiende utan en vän och finns till för att korrigera våra misstag som operfekta föräldrar med operfekta barn i ett operfekt samhälle. Det andra lite långsammare sättet, som barn blir av med slagg på är genom slem produktion, som aldrig bör hindras eller torkas ut.

Vad kan jag göra när mitt barn – eller jag själv är sjuk?

Ta hand om dom. Hur? Inte särskilt svårt, bara det att det tar lite tid.

Generella tillvägagångssätt för att handskas med alla akuta barnsjukdomar:

Frisk luft – öppna fönstret, vid milt väder, sköta om barnet utomhus. På natten se till att fönstret är öppet om det så bara är lite.

Lösa kläder – gjort av mjuka naturliga fibrer.

Rikligt med klar vätska – till exempel vatten med Rescue Remedy, utspädd äpplejuice. Ingefära, honung och citronte (barn verkar tycker om detta svalnat), buljong. Om du ger barnet mos bör du säkerställa att det inte innehåller konstgjorda sötningsämnen som aspertam eller saccharin. Ingen apelsinjuice. Ge barnet vätska ofta i små klunkar, vilket är bättre än mera sällan och större mängder. När barnets kropp har fullt upp med utreningsprocessen är det logiskt inte att fylla barnet med mat, som det då också skall använda onödig energi på att smälta.

Inga mjölkprodukter – ingen mjölk eller soya, yoghurt, ost, ägg föränr barnet har kryat på sig ordentligt. Detta innefattar inte bröstmjölk som alltid bör ges. Mjölkprodukter ökar slemproduktionen, retar magen och kan öka febern. Bebiser som får mjölkersättning skall börja igen med detta efter 24 timmar om inte de har avvänts.

Ingen mat om inte barnet är hungrigt och inte har feber – detta är mycket viktigt. Barn fastar naturligt när de är sjuka. Försök inte ge barn mat om de inte önska äta. När febern är borta och om de är hungriga ges lätt mat – stärkelse, minimalt med fett, mat som tuggas väl, till exempel:

- skalade skivade äpplen,

- toast med fullkorns- eller grahamsmjöl skrapad med honung. Inga kanter och skurit i fyrkanter med storlek av en frimärke. Ge en halv skiva i taget.

- Mosad potatis gjord på kokt potatis och lite salt

- Grönsakssoppa (om möjligt hemgjord)

- Frukt och kokta grönsaker

- Allt i små mängder

Honung på en tesked är mycket bra för halsont och detta hindra elaka bakterier att öka (Detta rekommenderas inte på bebiser under 1 år)

Vila – Detta är mycket viktigt. Om symptomen är minimala då är det inget problem för barnet att springa omkring och sedan vila när det är trött, men om symptomen är starkare måste de vila och sova annars blir dom inte friska. Detta är ofta lättare sagt än gjort.

Var tillsammans med barnet i det rum du jobbar, då känner det sig inte övergivit.

Ingen TV/dator/böcker – ljud och uppläsning är inget problem. Mycket av den bild vi ser på TV skall fyllas i med egna kognitiva processer, därför kan det vara uttröttande att titta på TV eller datorskärmar. Att läsa eller studera bör också undgås vid sjukdom.

Rumstemperaturen på 15°C - 18°C. Ett barns förmåga att reglera temperaturen är inte fullt utvecklat. Om rummet är för varmt kan barnet inte bli av med överskott av värme till omgivningen. Därför är det viktigt att rumstemperaturen är låg nog för att detta kan hända.

Inget kött, fisk, fet mat eller mjölkprodukter två dagar efter tillfriskande eller en vecka om det har varit uppkastningar eller Diarré. Om mjölkprodukter eller normal diet introduceras och symptomen börjar igen, bör du återvända till fasta eller lätt diet.

Att behandla ett barn utan att ge nertryckande medicin betyder inte att man inte gör något alls – det betyder att man stöttar kroppens utreningsprocesser genom att se till att det finns rikligt med frisk luft och vätska. Det ger levern – det stora avgiftningsorganet, njurarna och lungorna möjligheten att jobba optimalt.

På Dr. Jayne Donegans hemsida www.jayne-donegan.co.uk kan du ladda ner artikeln ”nursing children supportively through acute illness”.

Du kan också kontakta henne på email: jaynelmdonegan@yahoo.com