Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/7/e/c/klassiskosteopati.se/httpd.www/wp-content/plugins/kraken-image-optimizer/kraken.php on line 50 Vad är osteopati? - Klassisk Osteopati
  • Vad är osteopati?

• Sambandet mellan kroppens rörelsesamspel och din hälsa

Vad betyder osteopati?

Skelettets påverkan på kroppens hälsa, ohälsa och sjukdom.

Ordet osteopati kommer från grekiskan.

Osteo betyder ben, och pati betyder i detta sammanhang ”påverkan på”. Osteopati betyder alltså inte sjukdom i skelettet eller bensmärta.

Skelettets påverkan på hälsa, ohälsa och sjukdom studerades av Dr. Andrew Taylor Still (den första osteopaten) och hans följeslagare. Dr. Stills studier ledde till en fundamental upptäckt – sambandet mellan kroppens rörelsesamspel och kroppens naturliga immunitet. Alla muskler, ledband, ledkapslar och organ har relation till skelettet och osteopaten använder skelettets hävarm i diagnosen och behandlingen i syftet att nysta upp spänningar som hindrar normalt rörelsesamspel i kroppen. Detta hjälper kroppen att återfå normal cirkulation, normal funktion i nervsystemet och i organen.

Det finns inget oberoende i kroppen.

I diagnosen och behandlingen ligger jag stor vikt på funktionen i kroppens yttre vävnaden - rörelseorganens muskler, ledstrukturer och ryggraden. Kroppens yttre vävnaden speglar cirkulation och nervsystem. Ömsesidigt förhållande existerar mellan alla kroppsstrukturer och alla kroppsfunktioner. Behandlingen av rörelseorganen (Det primära livmaskineriet) "når fram till" de inre organen genom det autonoma nervsystemet (livnärande funktioner). Detta är grundläggande inom klassisk osteopati och utgör en unik tillgång till att förstå dina symptom och ge dig en stabil behandling som "gräver upp roten till problemen.

Det grundläggande princip inom osteopatisk diagnose och behandling är Integration av alla kroppsdelarna. Att få kroppen att sammansmälta till en helhet och hjälpa den att organisera sig till en enhetlig verkan....

....lämna tillbaka kroppen till sig själv.